Jaguar Forum banner

Na het vervangen van de startaccu werd de sleutel niet meer herkend

2 reading
51K views 166 replies 24 participants last post by  Zbyrsimsek  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb de startaccu van mijn Jaguar XF 2.2 l uit 2014 vervangen. Daarna werd de sleutel niet meer gevonden. Heeft u een oplossing voor mij? Met vriendelijke groeten, Levin

#2 ·
Hallo Levin,
welkom op het forum :) . Is de enige foutmelding de melding "Smart key not found"? Of heeft u andere symptomen zoals "Geen ontsteking" wanneer u op de startknop drukt? Knippert de startknop (hartslag knipperen) wanneer u de bestuurdersdeur opent?

Dirk

#3 ·
'Smart key not found' na het loskoppelen van de batterij op een facelift is een klassieke XF BCM-fout, net als het niet goed werken van de centrale vergrendeling. Jaguar onafhankelijke dealer nodig of SDD en hulp van iemand via TeamViewer of iets dergelijks.

#5 ·
Hartelijk dank voor de hulp. De auto heeft de start-stop functie. Ik heb een sleutel zonder dat de deuren automatisch ontgrendelen als ik naar de auto loop. Ik heb de auto uitgezet en na ongeveer 5 minuten de batterij vervangen. Ik heb de batterij in één keer aangesloten zonder te wiebelen, en er was een vonk bij de accupool. Ik had de kleine batterij in deze tijd laten zitten. Nu werkt de binnenverlichting, maar niet de start-stop knop. Ik kan dat ook niet afmaken. Interessant genoeg werkt de koplampknop op de sleutel, als ik er twee keer achter elkaar op druk, gaan de koplampen van de auto aan. Als ik er nogmaals op druk, gaan ze uit. Ik kan de SSD niet benaderen omdat ik de hardware er niet voor heb. Ik weet ook niet wat BCM en BCMB is.

Als ik de deur open, gaat alleen de binnenverlichting aan. Alleen als ik op start druk, verschijnt de melding "Smart key niet gevonden". De startknop knippert niet.

#6 ·
Hallo, hier staat een artikel over. Het wordt aanbevolen om de auto minstens 20 minuten te laten staan, met de sleutelhanger ver weg van de auto, voordat u probeert de batterij te verwijderen. Phil

• Like
Reactions: Levinxf
#8 ·
Hoi, er staat hier een beschrijving over, het wordt aanbevolen om de auto minstens 20 minuten te laten staan, met de sleutelhanger ver weg van de auto, voordat u probeert de batterij te verwijderen. Phil
Ja, ik leer…
Hoi Levin,
sorry om te horen dat je geen SDD hebt om toegang te krijgen tot je auto. Maar je hebt zeker SDD + Adapter nodig om dit probleem op te lossen. Heb je de kans om een ​​laptop met win7 of win10 te krijgen? Ik kan je een link sturen waar je een adapter kunt kopen.

Dirk
Ja, ik heb een oude win7 laptop. Ik kan de adapter kopen

#7 ·
Hallo Levin,
Het spijt me te horen dat je geen SDD hebt om toegang te krijgen tot je auto. Maar je hebt zeker SDD + Adapter nodig om dit probleem op te lossen. Heb je de kans om een ​​laptop met win7 of win10 te krijgen? Ik kan je een link sturen waar je een adapter kunt kopen.

Dirk

#10 ·
Het lijkt erop dat er de laatste tijd een hele pandemie van dit probleem is, aangezien er hier onlangs een paar goede berichten over zijn geweest.
Bekijk mijn bericht hier:

Je hebt sdd, kabel en idealiter een batterij-ondersteuningseenheid nodig. Je moet de centrale aansluitkast als een nieuwe eenheid programmeren. Het brengt de auto terug uit de dood, maar je ruitensproeier werkt niet en dit vereist een nieuwe CJB of het verwijderen van de bestaande en het terugbrengen naar het originele niveau. Misschien vind je iemand in de buurt die een xprog-programmeur heeft en een origineel bestand naar de CJB voor je uploadt. Ik woon in Ierland, dus niemand in de buurt en moest het zelf doen. Lees mijn bericht hierboven.

#11 ·
Adapter is vandaag aangekomen. Eerste scan is niet zo goed. Immobilisatie is niet succesvol :(
BCM heeft de ECU-informatie verloren. Alle andere modules lijken in orde te zijn. Geen verdere speciale tekens of vraagtekens daar opgeslagen.
@MoJo88
Moeten we de BCM offline opnieuw laten programmeren? Of is er een kans om een servicefunctie te gebruiken om het weer tot leven te wekken? Of, in het ergste geval, hebben we een nieuwe BCM nodig?

Overzicht:

BCM (Voor)

BCMB (Achter)

Groeten
Dirk en Levin

#13 ·
#14 ·
Bedankt Pete.
Voor de programmeerstappen heb je de Seed-code nodig? Voor alles, of alleen voor de configuratie van nieuwe modules en functies? Werken de herprogrammeringsstappen (alleen het herschrijven van bestaande firmware) zonder de Seed-code? Ik vraag het alleen maar, omdat ik het niet kan proberen. Mijn adapter is momenteel bij Levin :)

Dirk

#15 ·
U hebt de seedcode niet nodig, aangezien u geen CCF-wijzigingen uitvoert. Alleen service --> aanbevelingen en daar vindt u de centrale aansluitdoos van het programma... Sterk aanbevolen om bsu te hebben, omdat het stopt als de batterij onder de 12,4 V daalt en u elke stap moet volgen, zelfs als de startknop geen reactie geeft als sdd u vertelt de ontsteking aan te zetten, druk er dan gewoon op... het zal het bericht "sleutel niet gedetecteerd" weergeven, maar het moet zo zijn.
Ja, veel vraagtekens vóór het programmeren van CJB.
U brengt uw auto weer tot leven als u uw bestaande cjb als een nieuwe programmeert. Het is een tijdelijke maatregel, want de ruitensproeier werkt niet, maar uw auto zal weer rijden.

#17 ·
Hartelijk dank voor je feedback dekiello!!

Dirk
Vergeet niet dat je twee sleutels in de auto moet hebben, want de procedure vereist dat. Het werkt mogelijk niet meteen na het programmeren en je zult de startonderbreking moeten uitvoeren zodra de startknop weer actief is - dit is wat ik moest doen, want direct na het programmeren van de CJB schakelde de startknop alleen de ontsteking in, maar startte de auto niet, dus geen paniek en voer de startonderbreking uit in de aanbevelingen :)

#18 ·
Bedankt voor de tip! Ik heb de FOB-programmering en de leerstappen twee keer doorlopen met MoJo met mijn eigen XF. En mijn CMB was niet gecorrumpeerd. Het was gewoon niet gesynchroniseerd. Soms zijn onze XF's net kleine Diva's :). Ik zal contact opnemen met Levin om te zien wat hij nu wil doen. Helaas woont hij bijna 500 km van mij vandaan.

Dirk

#20 ·
De dingen gaan vooruit... Geschikte voeding ontbreekt. De beschikbare levert slechts 16A. Naar mijn mening te klein. Maar ik kan me vergissen. Levin zoekt naar een grotere of misschien voor deze sessie naar een starthulp-oplossing. Maar Levin is erin geslaagd om naar de SSD-pagina te gaan om de modules te programmeren. Dus stap voor stap...we hebben geen haast :)

@dekiello
Moest je bestanden downloaden voor de CJB/BCM van de Jaguar-server? Zo ja, heb je deze gedownload voordat je verbinding maakte met de auto of pas tijdens de programmeerstap?
Ik vraag het alleen maar, omdat de internettoegang niet de beste is, waar de XF momenteel geparkeerd staat. En ik weet dat SSD een functie heeft om de software- en kalibratiebestanden voor uw model te downloaden. Het slaat de pakketten op uw schijf op. En zou het kunnen gebruiken tijdens de programmeerstap? Dat is het ding, ik heb het tot nu toe nog niet geprobeerd.

Dirk

#21 ·
Wat nieuws... Na problemen met laptop, Windows en adapter konden we vanavond beginnen met een eerste SDD-sessie in de auto. Er ontbreken een paar vbf-bestanden. Internet is daar nog steeds niet beschikbaar. Dus we zullen morgen controleren wat er ontbreekt en proberen BCM te configureren als bestaande module. Ik denk dat het niet zal werken. Maar het is het proberen waard.

Wat denk je van deze twee stappen? Ik zou de KVM als bestaande module configureren. Of ik zou kunnen beginnen met het configureren van BCM als nieuwe module. Wat zou je verkiezen?

Na het configureren van KVM als bestaand, zou ik de volgende modules als bestaande modules configureren: BCM -> BCMB -> GSM....
Zoals SDD me vandaag vertelde. Deze aanbevelingen worden door SDD vermeld op basis van mijn geselecteerde symptoom.

Groeten
Dirk

#22 ·
Terug met updates en een grote vraag. We hebben geprobeerd de Keyless Vehicle Module als nieuwe module te configureren. SDD begint software te downloaden, maar faalt uiteindelijk. Is dit een symptoom van een defecte KVM? Of hebben we communicatieproblemen met Win10 en de adapter?

We hebben toen geprobeerd BCM als nieuwe module te configureren, ook dat mislukt. Zegt dat sommige bestanden niet aanwezig zijn. Misschien heeft het het VIN-gebaseerde as-built-bestand (VIN.vbf) nodig? Ik heb alle 2013 XF kalibratiebestanden en as-built-bestanden gedownload. Ze zijn allemaal aanwezig in \common\flash\vbf.

Ik heb je hulp nodig. Wat te doen? Een nieuwe KVM kopen? Of gewoon een andere module opnieuw configureren? Of is de enige manier om eerst de gebrande BCM te repareren?
Misschien @MoJo88, @Onotole , @hamedhbb , @dekiello kunnen helpen?
Ik waardeer elke hint.

Dirk

#24 ·
Bedankt Hamed voor je antwoord. Beginnend met KVM als beste gok en omdat MoJo begon met KVM met mijn XF. Maar het is min of meer een beste gok.
Het spijt me echt van de wifi-rommel. Het is een Mac met Win10 in een virtualbox. Win10 maakt geen verbinding met de hotspot. De veel oudere IBM-laptop had een probleem met de voeding en de mangoest. Dus Levin moest overstappen op de MAC, aangezien dit op dit moment de enige beschikbare laptop is. Maar als deze communicatiefout een probleem blijkt te zijn van de virtualbox, stoppen we met zoeken en proberen we eerst een andere laptop te krijgen. Daarom vraag ik om uw mening. En als het geen reis van 5 uur wordt, zou ik Levin liever ontmoeten met mijn eigen apparatuur dan via WhatsApp te helpen.
Ik stuur Levin al mijn 2013 XF kalibratiebestanden en als gebouwde bestanden die ik 2 maanden geleden heb gedownload (3 GB data). Naar mijn mening zijn ze generiek en niet gekoppeld aan mijn VIN. Het enige bestand dat ontbreekt voor Levin's XF, is het op VIN gebaseerde as-built-bestand. Ik kon het niet downloaden voor mijn XF of voor Levin's XF. Jaguar-server meldt een fout. Maar ik heb dit bestand op mijn laptop voor mijn XF. Het lijkt erop dat het is gemaakt tijdens MoJo's acties op mijn XF.
Levin kopieerde al deze kalibratiebestanden en als gebouwde bestanden naar de VBF-map van SDD. Maar voor de BCM helpt dit niet. Er ontbreekt een bestand. Dus hij kon de BCM niet als nieuwe module configureren. Voor de KVM zijn alle bestanden beschikbaar, maar de communicatiefout wordt weergegeven. Na de melding "starting software download job" begint SDD de software naar de module te kopiëren. Het kan dus een virtualbox-probleem zijn.

Als u met een andere module zou beginnen, laat het me dan weten. We zijn bereid om bijna alles te proberen.... inclusief raindance.... ;).
Ik zou deze virtualbox nog een offline kans geven. Als ik het goed heb, slaat BCM en/of BCMB een kopie op van de as-built configuratie. Kan ik deze van de auto naar de laptop downloaden? En zou dit helpen om de BCM als nieuwe module te configureren? Ik denk gewoon hardop :) omdat ik niet zeker weet waar mijn eigen VIN.vbf-bestand vandaan komt :cool: .

Dirk

#25 ·
Hallo mensen,
ideeën of suggesties? Heeft deze foutcode A01 betrekking op de adapter? Of communiceert de KVM echt niet goed?
SDD kan informatie van de module ophalen. Dus op de een of andere manier zou de communicatie moeten werken. Maar waarom deze communicatiefout? Of blokkeert de KVM het opnieuw programmeren vanwege (bijvoorbeeld) te veel programmeerpogingen?

Het zou fijn zijn om wat meer feedback te krijgen :)

Dirk

#26 ·
Ik ben geen expert, maar als het met de kvm kan communiceren om wat info op te halen, zou ik zeggen dat het er prima mee praat.
Ik weet zeker dat ik ergens heb gelezen dat als je beide sleutels verliest, je een nieuwe kvm nodig hebt, omdat deze geen nieuwe sleutels accepteert. Ik weet niet zeker hoe waar dat is, er komt wel iemand met meer kennis om het uit te leggen.

Veel succes Dirk en Levin

#27 · (Edited)
Bedankt Gav.
Hetzelfde gehoord. Maar een leuke hint. We zullen via <verify keys> controleren of beide sleutels nog aanwezig zijn. Ik heb gegoogeld op deze communicatiefout A01. Slechts een paar resultaten. Dus ik neem aan dat het niet echt een fout van de besturingsmodule is. Je zou meer resultaten hebben als het een fout van de besturingsmodule was. Ik denk dat het meer een laptop- of adapterprobleem is.

Dirk

#28 ·
Ik zou zeggen dat uw probleem de virtuele machine is, deze zou niets met de KVM moeten doen, aangezien deze niet wordt beĂŻnvloed. De CJB is de schuldige. U moet een goede laptop hebben met idealiter een schone installatie van Windows. SDD is erg kwetsbaar in relatie tot de computer waar hij vanaf werkt en de voeding. Het moet mogelijk de firmware ervoor updaten, maar het zou deze downloaden en het zou letterlijk een paar honderd KB zijn... en het zou deze mogelijk niet updaten omdat het al de meest recente heeft. Koop een Windows-laptop, goed werkende wifi binnen bereik en een batterij-ondersteuningseenheid plus een laptop die niet op de batterij werkt, maar ook is aangesloten. Of u kunt een nieuwe CJB van een dealer halen en die programmeren... de kosten zullen echter veel hoger zijn.

#29 ·
Bedankt voor je feedback, dekiello!
Inderdaad, veel hogere kosten, als je Jaguar om hulp vraagt :) . Als ze alleen de CJB en programmering in rekening brengen, is het ca. 2500 EUR. Mooi.
Zoals je zei, we gaan eerst voor een goede laptop met Windows en wifi in de auto.

Dirk