Zoals voorgesteld door PeteA, heb ik besloten om te proberen een eenvoudige gids te geven voor het vervangen van de inlaatspruitstukken (rocker covers) op de 3.0d-motoren die last hebben van de veel voorkomende haarlijnscheur en de daaruit voortvloeiende Restricted Performance. Dit is gebaseerd op mijn ervaring en waardevolle input van Hamed en ik vertrouwde op verwijzing naar de 2010 3.0d workshop handleiding.
Houd er rekening mee dat dit alleen gebaseerd is op mijn ervaring als niet-gekwalificeerde doe-het-zelver en ik gebruik standaard gereedschap en een zekere mate van improvisatie wanneer dat nodig is. Zeker, een gekwalificeerde monteur zou het werk hebben gedaan en het beter beschrijven, maar er is inderdaad geen "how to" gids hiervoor, dus hier gaan we.
Allereerst bedankt aan Hamed voor het verstrekken van deze link naar de nieuwe inlaatspruitstukken. Ik zag echter net dat ze flink in prijs zijn gestegen, dus kijk rond - bijvoorbeeld hier ook. Ze worden geleverd met de dikke rubberen pakking en alle 13 bouten. Merk op dat alle 3.0d V6-motoren (Jaguar en Land Rover) dezelfde onderdelen delen. Mogelijk moet u in sommige gevallen een klein gaatje boren voor de ontluchtingspijp (zoals ik deed).
Ik zou ook aanraden om de 3 nieuwe O-ring afdichtingen voor het gasklephuis (TB) te halen, vooral de 2 dikkere die de toegang tot de spruitstukken afdichten. Link.
Het is natuurlijk beter om een garage te hebben om dit te doen, aangezien de bovenliggende nokkenassen worden blootgelegd, maar het is gemakkelijk om het buiten te doen, zoals ik deed. In totaal kostte het me ongeveer 2 weekenden werk, maar het zou veel sneller gaan in een garage.
Ik heb helaas een aantal van de foto's verwijderd die ik heb gemaakt (voornamelijk om me eraan te herinneren hoe ik alles weer in elkaar moet zetten), maar ik heb er genoeg bewaard om anderen die dit willen doen, visuele hulp te bieden.
Verwijder eerst alle plastic bekleding aan de basis van de voorruit (moet de ruitenwissers verwijderen) en de metalen dwarsbalk eronder. Dit zorgt voor een gemakkelijkere toegang tot de achterste delen van de spruitstukafdekkingen. Na het verwijderen van alle plastic pluggen die het vasthouden, kunnen de grote plastic afdekkingen rechtstreeks van de onderrand van de voorruit worden getrokken, of, als alternatief, omhoog worden getrokken om de lange plastic klem aan de onderrand van de voorruit te laten zitten. Begin aan één kant. Vergeet niet de slangen van de ruitensproeier te ontkoppelen voordat u deze volledig weghaalt.
Dit legt de andere centraal gelegen plastic bescherming bloot die moet worden verwijderd. Maak eerst de bovenste afdekking los en verplaats de dikke kabel om toegang te krijgen tot een van de voorschroeven (mijn kabel lag andersom in vergelijking met het onderstaande diagram - misschien vanwege LHD):
De metalen stang kan gemakkelijk worden verwijderd (2 bouten aan elke kant). Ik heb dit pas later gedaan, maar het is het beste om meteen de extra ruimte te hebben.
U moet ook de hoofdluchtfilterbox en de bijbehorende MAF-sensoren verwijderen.
Schroef/bout nu de 2 EGR-retourleidingen los van zowel het gasklephuis (TB) als de EGR-eenheden en verwijder de leidingen volledig. Een beugel die elke leiding vasthoudt, moet ook worden losgemaakt. Lange verlengstukken nodig om naar beneden te reiken naar de 2 bouten die de leiding op de EGR-eenheden vasthouden. Het vereist een beetje inspanning en het buigen van de metalen leidingen om ze te verwijderen. Ik heb de beugel op deze leidingen niet losgemaakt, wat het verwijderen wat gemakkelijker zou maken. Blijkbaar kan de clip worden verwijderd en hergebruikt als dit correct wordt gedaan. Er zijn lange bouten die het TB en de luchtfilterbox op de motor vasthouden en een metalen clip die het TB met de kleine luchtfilterbox verbindt, moet worden verwijderd door omhoog te trekken. Verwijder nu de kleine luchtfilterbox, die een elektrische connector heeft voor de luchttemperatuur en een clipaansluiting voor de secundaire turbodrukbuis die verwijderd moet worden. Wees voorzichtig om de harde plastic turbodrukbuis niet te beschadigen, omdat deze broos is. Dit dient alleen om de secundaire turbo te draaien om de smering te behouden en deze voor te bereiden op actie wanneer nodig boven de 2700 tpm. De rubberen O-ring hier kan breken en ik gebruikte een nieuwe uit mijn verzameling O-ringen, maar het was moeilijk om een exacte pasvorm te krijgen. Verwijder vervolgens de TB door voorzichtig maar stevig te draaien en los te trekken van de inlaatspruitstukopeningen.
Zodra de TB is verwijderd, ziet u waarschijnlijk dit soort vieze troep aan de uiteinden van de EGR-retourleidingen en in de TB zelf:
Maak alles zo goed mogelijk schoon en vergeet ook niet de MAP-sensor bovenop de TB te verwijderen en te inspecteren/schoon te maken. Ik besloot mijn MAP-sensor (ongeveer € 70) te vervangen, omdat deze volledig verstopt was en ik waarschijnlijk een te agressieve reinigingsbehandeling (schroevendraaier en doek) heb gebruikt. Blijkbaar moet men alleen elektrische sprayschoonmaakmiddel gebruiken, omdat de chip in het gat erg gevoelig is.
Verwijder vervolgens de leidingen van de hogedrukbrandstofrail naar de injectoren om de onderste isolatiepad volledig te verwijderen. U moet ook de brandstofrail losschroeven en verplaatsen, maar het is niet nodig om de brandstofrail volledig te verwijderen.
Het gebied op het spruitstuk waar scheuren verschijnen, wordt bedekt door de bovenkant van het isolatieschuimkussen. Zoals u kunt zien, heb ik mijn LH onderste isolatieschuimkussen uit elkaar gescheurd door het tevergeefs te proberen weg te trekken van onder de brandstofrail (de rail moet eerst van zijn beugel worden losgeschroefd om dit te doen). Ik heb het gescheurde schuimkussen echter zonder problemen hergebruikt.
U kunt de olieachtige resten rond de injectoren zien, wat waarschijnlijk gebeurt wanneer de turbodruk toeneemt en de scheur opent.
U moet ook de 4e moer van de brandstofrail verwijderen die de metalen leiding verbindt met de tegenoverliggende brandstofrail (om de druk ertussen te vereffenen, neem ik aan).
Ik kan geen foto's meer aan deze thread toevoegen, dus ik begin een andere (deel 2 link).
Houd er rekening mee dat dit alleen gebaseerd is op mijn ervaring als niet-gekwalificeerde doe-het-zelver en ik gebruik standaard gereedschap en een zekere mate van improvisatie wanneer dat nodig is. Zeker, een gekwalificeerde monteur zou het werk hebben gedaan en het beter beschrijven, maar er is inderdaad geen "how to" gids hiervoor, dus hier gaan we.
Allereerst bedankt aan Hamed voor het verstrekken van deze link naar de nieuwe inlaatspruitstukken. Ik zag echter net dat ze flink in prijs zijn gestegen, dus kijk rond - bijvoorbeeld hier ook. Ze worden geleverd met de dikke rubberen pakking en alle 13 bouten. Merk op dat alle 3.0d V6-motoren (Jaguar en Land Rover) dezelfde onderdelen delen. Mogelijk moet u in sommige gevallen een klein gaatje boren voor de ontluchtingspijp (zoals ik deed).
Ik zou ook aanraden om de 3 nieuwe O-ring afdichtingen voor het gasklephuis (TB) te halen, vooral de 2 dikkere die de toegang tot de spruitstukken afdichten. Link.
Het is natuurlijk beter om een garage te hebben om dit te doen, aangezien de bovenliggende nokkenassen worden blootgelegd, maar het is gemakkelijk om het buiten te doen, zoals ik deed. In totaal kostte het me ongeveer 2 weekenden werk, maar het zou veel sneller gaan in een garage.
Ik heb helaas een aantal van de foto's verwijderd die ik heb gemaakt (voornamelijk om me eraan te herinneren hoe ik alles weer in elkaar moet zetten), maar ik heb er genoeg bewaard om anderen die dit willen doen, visuele hulp te bieden.
Verwijder eerst alle plastic bekleding aan de basis van de voorruit (moet de ruitenwissers verwijderen) en de metalen dwarsbalk eronder. Dit zorgt voor een gemakkelijkere toegang tot de achterste delen van de spruitstukafdekkingen. Na het verwijderen van alle plastic pluggen die het vasthouden, kunnen de grote plastic afdekkingen rechtstreeks van de onderrand van de voorruit worden getrokken, of, als alternatief, omhoog worden getrokken om de lange plastic klem aan de onderrand van de voorruit te laten zitten. Begin aan één kant. Vergeet niet de slangen van de ruitensproeier te ontkoppelen voordat u deze volledig weghaalt.
Dit legt de andere centraal gelegen plastic bescherming bloot die moet worden verwijderd. Maak eerst de bovenste afdekking los en verplaats de dikke kabel om toegang te krijgen tot een van de voorschroeven (mijn kabel lag andersom in vergelijking met het onderstaande diagram - misschien vanwege LHD):
De metalen stang kan gemakkelijk worden verwijderd (2 bouten aan elke kant). Ik heb dit pas later gedaan, maar het is het beste om meteen de extra ruimte te hebben.
U moet ook de hoofdluchtfilterbox en de bijbehorende MAF-sensoren verwijderen.
Schroef/bout nu de 2 EGR-retourleidingen los van zowel het gasklephuis (TB) als de EGR-eenheden en verwijder de leidingen volledig. Een beugel die elke leiding vasthoudt, moet ook worden losgemaakt. Lange verlengstukken nodig om naar beneden te reiken naar de 2 bouten die de leiding op de EGR-eenheden vasthouden. Het vereist een beetje inspanning en het buigen van de metalen leidingen om ze te verwijderen. Ik heb de beugel op deze leidingen niet losgemaakt, wat het verwijderen wat gemakkelijker zou maken. Blijkbaar kan de clip worden verwijderd en hergebruikt als dit correct wordt gedaan. Er zijn lange bouten die het TB en de luchtfilterbox op de motor vasthouden en een metalen clip die het TB met de kleine luchtfilterbox verbindt, moet worden verwijderd door omhoog te trekken. Verwijder nu de kleine luchtfilterbox, die een elektrische connector heeft voor de luchttemperatuur en een clipaansluiting voor de secundaire turbodrukbuis die verwijderd moet worden. Wees voorzichtig om de harde plastic turbodrukbuis niet te beschadigen, omdat deze broos is. Dit dient alleen om de secundaire turbo te draaien om de smering te behouden en deze voor te bereiden op actie wanneer nodig boven de 2700 tpm. De rubberen O-ring hier kan breken en ik gebruikte een nieuwe uit mijn verzameling O-ringen, maar het was moeilijk om een exacte pasvorm te krijgen. Verwijder vervolgens de TB door voorzichtig maar stevig te draaien en los te trekken van de inlaatspruitstukopeningen.
Zodra de TB is verwijderd, ziet u waarschijnlijk dit soort vieze troep aan de uiteinden van de EGR-retourleidingen en in de TB zelf:
Maak alles zo goed mogelijk schoon en vergeet ook niet de MAP-sensor bovenop de TB te verwijderen en te inspecteren/schoon te maken. Ik besloot mijn MAP-sensor (ongeveer € 70) te vervangen, omdat deze volledig verstopt was en ik waarschijnlijk een te agressieve reinigingsbehandeling (schroevendraaier en doek) heb gebruikt. Blijkbaar moet men alleen elektrische sprayschoonmaakmiddel gebruiken, omdat de chip in het gat erg gevoelig is.
Verwijder vervolgens de leidingen van de hogedrukbrandstofrail naar de injectoren om de onderste isolatiepad volledig te verwijderen. U moet ook de brandstofrail losschroeven en verplaatsen, maar het is niet nodig om de brandstofrail volledig te verwijderen.
Het gebied op het spruitstuk waar scheuren verschijnen, wordt bedekt door de bovenkant van het isolatieschuimkussen. Zoals u kunt zien, heb ik mijn LH onderste isolatieschuimkussen uit elkaar gescheurd door het tevergeefs te proberen weg te trekken van onder de brandstofrail (de rail moet eerst van zijn beugel worden losgeschroefd om dit te doen). Ik heb het gescheurde schuimkussen echter zonder problemen hergebruikt.
U kunt de olieachtige resten rond de injectoren zien, wat waarschijnlijk gebeurt wanneer de turbodruk toeneemt en de scheur opent.
U moet ook de 4e moer van de brandstofrail verwijderen die de metalen leiding verbindt met de tegenoverliggende brandstofrail (om de druk ertussen te vereffenen, neem ik aan).
Ik kan geen foto's meer aan deze thread toevoegen, dus ik begin een andere (deel 2 link).