Jaguar Forum banner
21 - 40 of 44 Posts
Heeft Jaguar daadwerkelijk een procedure gepubliceerd voor het loskoppelen van een accu?? Ik denk dat dit gewoon werd gegenereerd door mensen in de vele forums om de defecte zekeringkasten van Jag te omzeilen. Zoiets was niet nodig voor de pre-facelift of de late auto's zoals de x260. Ik geef geen enkele garage de schuld die een accu loskoppelt als onderdeel van het werken aan een auto. Laten we eerlijk zijn, er wordt ons verteld dat we accu's moeten loskoppelen voordat we aan bepaalde delen van de auto werken.
Ja, het niet volgen van de procedure voordat de accu wordt losgekoppeld, lijkt slechts onregelmatig van invloed te zijn op sommige computermodules van de auto.
Maar het volgen ervan is vrij eenvoudig: zet de auto uit, open de kofferbak, sluit alle deuren en neem de sleutelhanger dan een paar meter weg van de auto (of doe hem in een metalen doos of een faraday-zakje). Wacht dan ongeveer 30 minuten voordat u de accu loskoppelt.
Ik accepteer dat dit misschien niet altijd (of vaak) nodig is, maar aangezien het een vrij eenvoudige procedure is, denk ik dat het de moeite waard is om het "voor het geval dat" te volgen.

Nogmaals, een pleister voor een groter probleem met het ontwerp van de elektronica.

• Like
Reactions: vadim88
Hoi allemaal fantastische Jaguar-liefhebbers!!

HELP ME ALSJEBLIEFT 😅

Bij het indrukken van de knop werken de ruitenwissers, maar geen vloeistof.

Probleemoplossing, mijn eigen en die van de garage:
Pomp is in orde
Vloeistofbuis vrij van obstakels
Foutcode: U3002-81

Dit gebeurde eigenlijk toen de auto voor carrosserieherstel was. Ze hebben de koplamp aan de passagierskant, de hele bumper en de voorste passagierscarrosserieplaat over het wiel vervangen. Ik dacht dat ze iets hadden gedaan, aangezien de pomp zich aan die kant van Polaris RZR PRO XP Accessoires bevindt.

Nu vertellen ze me dat ik een nieuwe CJB/BCM moet vervangen en kopen. Dit kost hier in Zweden ongeveer 14.000 euro!!!

Ik heb eerder een andere fout gehad waarbij de auto en de sleutels de communicatie verloren toen de auto zonder batterij had gestaan, dit hebben ze met de computer kunnen oplossen. Ik heb het vermoeden dat er nu iets soortgelijks is gebeurd. Toen de sleutels uitvielen, hadden ze het over het vervangen van de zekeringkast in de kofferbak…

is er hier iemand die input heeft die me kan helpen?

Met vriendelijke groeten
Philip
Mijn vrouw is verpleegster en heeft haar auto dagelijks nodig. We dachten dat het het ijskoude weer was en dat de ruitensproeiers waren bevroren, maar de ruitensproeiervloeistof was in orde en er zat nog steeds vloeistof in het reservoir, niet bevroren. Maar zelfs vandaag werken de voorste sproeiers niet en het is vandaag 6 graden Celsius. De ruitenwissers wissen zoals verwacht wanneer de ruitenwisserschakelaar in de stand staat, maar terugtrekken om de ramen te wassen doet niets en de ruitenwissers maken het scherm alleen maar vies! Hoe moet ik überhaupt beginnen met het diagnosticeren van zo'n probleem? Heb jullie hulp nodig, allemaal! Het is nogal vreemd, want de achterruitensproeier en -wisser werken perfect!

Ik neem aan dat het een sportbrake is, aangezien de achterste wisser werkt, en dezelfde twee draden verbinden voor vooruit en achteruit van de BCM naar de pomp. Ik vermoed een verstopping in de voorste leidingen, een defecte pomp of een ondeugdelijke terugslagklep.

Als je de pomp kunt horen draaien en een kleine hoeveelheid ruitensproeiervloeistof krijgt als je de bediening een paar seconden vasthoudt, zou ik zeker de terugslagklep denken (het is een T-stuk type en zit onder het "luik" voor de remvloeistof, een paar threads erover als je zoekt).

Trouwens, de officiële jaguar pomp voor de sportbrake (£116) is niet langer beschikbaar, ik gebruik al bijna 2 jaar een Febi 34863 (< £14) zie https://www.amazon.co.uk/dp/B006DHVYVI zonder problemen.

Hallo allemaal, ik ben momenteel bezig met het oplossen van een probleem met mijn Jaguar XF Sportbrake (2013) en hoop dat iemand hier wat inzicht heeft. Het koplampsproeiersysteem werkt prima (het activeert bij elke derde keer indrukken zoals verwacht), maar de ruitensproeipomp werkt helemaal niet. Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan:
  • ✅ Wisserschakelaar op de stuurkolom: getest en werkt correct
  • ✅ Ruitensproeipomp zelf: onafhankelijk getest en volledig functioneel
  • ✅ Bedrading van BCM naar de pomp: doorgemeten en geen fouten gevonden
  • ❌ BCM-uitgang: er wordt geen 12V + of aarde naar de pomp gestuurd tijdens activering
Dus, alles van de schakelaar tot de pomp werkt - het probleem lijkt te zijn dat de BCM het pompcircuit helemaal niet activeert. Heeft iemand dit probleem al eerder gehad? Is er iets in de codering, een relais in de BCM, of een bekende fout die dit zou kunnen veroorzaken? Bedankt bij voorbaat voor alle hulp of advies!

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het oplossen van een probleem met mijn Jaguar XF Sportbrake (2013) en hoop dat iemand hier wat inzicht heeft.

Het koplampsproeiersysteem werkt prima (het activeert bij elke derde keer indrukken zoals verwacht), maar de ruitensproeipomp werkt helemaal niet.

Hier is wat ik tot nu toe heb gedaan:

• ✅ Washer switch on the stalk: getest en werkt correct
  • ✅ Ruitensproeipomp zelf: onafhankelijk getest en volledig functioneel
  • ✅ Bedrading van BCM naar de pomp: continuïteit getest en geen fouten gevonden
  • ❌ BCM-uitgang: er wordt geen 12V + of aarde naar de pomp gestuurd tijdens activering

Dus alles van de schakelaar tot de pomp werkt - het probleem lijkt te zijn dat de BCM het pompcircuit helemaal niet activeert.

Heeft iemand dit probleem al eerder gehad? Is er iets in de codering, een relais in de BCM, of een bekende fout die dit zou kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt voor alle hulp of advies!

Oké, dit komt door corruptie van de geëmuleerde eeprom in de BCM. Ik stel voor dat je probeert te herstellen van de dflash, maar het kan zijn dat je het daarna opnieuw moet programmeren met SDD, afhankelijk van wat de vorige eigenaar heeft gedaan.

De volgende post legt uit / linkt naar posts die uitleggen wat er moet gebeuren.

Als je het niet zelf wilt doen en liever iemand betaalt om het te doen, stel ik voor dat je contact opneemt met Dirk (@sandmaennle ), aangezien hij er een paar heeft gedaan en ook in Duitsland zit.

Hallo @ipodyu23
Ik heb net je PM gezien. Het lijkt er echt op dat het een gecorrumpeerde BCM is. Kun je even de laatste 6 cijfers van je VIN posten? Ik wil even controleren of je XF een van mijn "patiënten" is :) .
Waar woon je in Duitsland?
Heb je SDD en weet je hoe je het moet gebruiken?

Groeten
Dirk

Ja ich komme aus Deutschland. Ssd? Kenne ich nicht bzw. nur als Festplatte. S84406 sind die letzen 6
SDD niet SSD 😊 Jaguars eigen diagnosesoftware System Driven Diagnostics

Niet een van "mijn patiënten" :)

SDD niet SSD 😊 Jaguars eigen diagnosesoftware System Driven Diagnostics
uuuhh...Gav....spreekt Duits :)
Cool :cool:

Bedankt @ipodyu23 voor je mobiele telefoonnummer. Ik bel je later.

Proost
Dirk

Niet een van "mijn patiënten" :)

uuuhh...Gav....spreekt Duits :) Cool :cool:

Bedankt @ipodyu23 voor je mobiele telefoonnummer. Ik bel je later.

Proost
Dirk
Alleen met Google Translate hulp, Dirk, sorry!

Hoi allemaal, ik ben momenteel bezig met het oplossen van een probleem met mijn Jaguar XF Sportbrake (2013) en hoop dat iemand hier wat inzicht heeft. Het koplampsproeiersysteem werkt prima (het activeert bij elke derde keer indrukken zoals verwacht), maar de ruitensproeierpomp draait helemaal niet. Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan:
  • ✅ Sproeierschakelaar op de stuurkolom: getest en werkt correct
  • ✅ Ruitensproeierpomp zelf: onafhankelijk getest en volledig functioneel
  • ✅ Bedrading van BCM naar de pomp: continuïteit getest en geen fouten gevonden
Dus alles van de schakelaar tot de pomp werkt - het probleem lijkt te zijn dat de BCM het pompcircuit helemaal niet activeert. Heeft iemand dit probleem al eerder gehad? Is er iets in de codering, een relais in de BCM, of een bekende fout die dit zou kunnen veroorzaken? Bedankt bij voorbaat voor alle hulp of advies!
Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Hoe heb je het opgelost?

Nog niet @Ralf . @ipodyu23 probeert contact op te nemen met de vorige eigenaar om te controleren of hij problemen had met het starten van de motor na het vervangen van de batterijen.
Daarna zal hij beslissen of het de moeite waard is om 600 km naar mij te reizen en de BCM opnieuw te flashen of opnieuw te configureren.

Hoi @xf_phil, heb je ooit een facelift XF gehad of gehoord met een probleem met de ruitensproeierpomp zonder alle andere problemen zoals "Sleutels kwijt" of "Centrale vergrendeling werkt niet"? Ik niet. Had altijd "Niet starten" en "Smart key niet gevonden" vóór het probleem met de ruitensproeierpomp.

Proost
Dirk

Hoi @xf_phil, heb je ooit een facelift XF gehad of erover gehoord met een probleem met de waspomp zonder alle andere problemen zoals "Sleutels kwijt" of "Centrale vergrendeling werkt niet"?
Ik, nee. Had altijd "Niet starten" en "Smart key niet gevonden" vóór het probleem met de waspomp.

Proost
Dirk
Mijn auto kwam terug van de distributieriemwissel, zou prima lopen maar geen ruitenwissers/achterruitenwisser. (Ook geen centrale vergrendeling, maar ik denk dat dat misschien iets te maken heeft met de deurenmodules, aangezien dat veel vaker voorkomt dan BCM-problemen). Het vreemde was dat ik de batterij kon loskoppelen en weer aansluiten zonder verandering (ik verwachtte dat de smart key niet gevonden zou worden, omdat ik dacht dat ze stilletjes hadden geprobeerd te repareren met sdd in de extra uren dat ze mijn auto hielden), dus ik vermoed dat ze misschien geen reparatie hebben uitgevoerd. Ik heb eee hersteld van dflash, dus ik weet dat het niet zo was dat het met een sedan-image was geschreven.

OK. Bedankt Phil.
Zo heel mysterieus. Aangezien alle andere dingen werken met zijn XF. Het lijkt erop dat we het gewoon moeten proberen met herstellen of een origineel bestand om te zien of de pomp daarna werkt.
Proost
Dirk

21 - 40 of 44 Posts